Datele problemei sunt la prima vedere destul de simple. Şapte ture de circuit din care şase se contorizează, cea de-a şapte contând doar pentru „recuperare” de combustibil. Lucrurile s-au complicat suficient de mult atunci când am aflat că suntem 40 de oameni în concurs, totul desfăşurându-se pe parcursul a patru zile. Adică, 10 concurenţi pe zi. Aici trebuie menţionate şi regulile de punctare şi stabilire a clasamentului. Aşadar, fiindcă au fost 40 de concurenţi, cel mai bun consum înregistrat contabiliza 80 de puncte, cel mai bun timp 40 de puncte, iar ultima poziţie contabilizează pentru consum 2 puncte, iar pentru timp un punct.
După ce ni s-au trasat şi creionat regulile jocului, ne-a fost prezentat şi materialul de concurs, adică maşina pe care ne vom încerca calităţile de şoferi economi. Vorbim despre un BMW 118i, o singură maşină pe care vom concura toţi cei 40 de candidaţi la mare premiu, o excursie la Munchen pentru a cunoaşte în detaliu noul BMW seria 1.
Dar să facem „cunoştinţă” cu maşina pe care vom încerca să ocupăm primul loc. Noul BMW 118i este echipat cu un motor pe benzină, cu patru cilindri dispuşi în linie, cu pachetul de tehnologie BMW TwinPower Turbo, care constă din turbocompresor cu elice dublă, High Precision Injection, VALVETRONIC şi gestiune variabilă a supapelor Double-VANOS. Capacitatea cilindrică este de 1.598 cmc, puterea de 170 CP la 4.800 rpm şi cuplul maxim de 250 Nm disponibil pe un interval al turaţiilor între 1.500 şi 4.500 rpm. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 7,4 secunde, iar viteza maximă este 225 km/h. Aspectul care a contat cel mai mult pentru noi a fost consumul de combustibil care în ciclu mixt are o valoare de 5,8-5,9 litri/100 kilometri.
Delegaţia României, din care au făcut parte Automarket.ro (Bogdan Mirică), Top Gear (Andrei Ştirbu), What Car? (Cosmin Barbu) şi ProMotor (Andrei Nan), a fost programată pentru a doua zi de ostilităţi. Fiind la mijlocul competiţiei existau suficiente şanse de a face o figură frumoasă, ţinând cont că aveam deja un punct de referinţă atât în privinţa timpului, cât şi în cea a consumului.
Pe lângă participanţii din România mai erau prezente delegaţii din Slovenia şi Cipru. Ostilităţile au început cu cei din Slovenia, fiind şi echipa cu numărul cel mai mare de participanţi, iar Cipru a fost reprezentat de un singur concurent.
Aşadar, la ora opt dimineaţa toată lumea a fost prezentă pe circuit. Competiţia a început cu trei tururi de recunoaştere. După cum spuneam, primii la linia de start au fost cei din Slovacia. Timpul necesar unui concurent pentru parcurgerea celor şapte tururi de circuit a fost de aproximativ 20 de minute plus alte zece pentru realimentarea maşinii şi măsurătorile de rigoare. Foarte important a fost modul în care se calcula consumul efectiv de carburant.Putem spune că la boxe s-a instalat un mic laborator. Se adăuga combustibil în rezervor până la un nivel clar definit, din recipiente gradate de un litru. În momentul în care combustibilul a ajuns la nivelul marcat, ceea ce a mai rămas era pus în alt recipient gradat şi se calcula câtă benzină a intrat în rezervor. Acea valoare reprezentând consumul efectiv.
Dar să revenim la ostilităţile de pe circuit. În prima zi cel mai bun concurent a fost din Ungaria care a înregistrat un consum efectiv de 1,255 litri şi un timp de 17:26:017. Deja ţinta era destul de sus. Cireaşa de pe tort a fost „pusă” chiar de primul concurent din Slovenia, care a depăşit aceste valori, reuşind un consum de 1,270 litri şi un timp de 16:50:798. Dar, cum lucrurile nu pot să rămână niciodată simple cel de-al treilea concurent sloven a venit şi a îmbunătăţitrezultatele (1,209 litri şi 16:58:325). Deja misiunea devenea din ce în ce mai grea. După ce s-a terminat prestaţia celor din Slovenia, a venit rândul concurenţilor din România. Primul reprezentant a ocupat ultimul loc din ziua respectivă. Pe lângă factorul demoralizant s-a născut şi un soi de frustrare, slovenii conducând „jocul” toată ziua.
Ce-l de-al doilea concurent din România a reuşit să ridice moralul întregii echipe cu o clasare pe locul trei. Poate că ar fi reuşit o poziţie şi mai bună dacă nu ar fi parcurs mai bine de jumătate din ture cu geamul stânga deschis. Valorile înregistrate de acesta au fost de 1,246 litri consumaţi, iar timpul necesar finalizării celor şase ture de circuit a fost de 18:20:168. Ce-l de-al treilea concurent din România avea să ocupe locul patru.
Cei doi participanţi rămaşi, unul din România şi unul din Cipru, aveau să modifice situaţia de pe tabelă, dar şi să încurce destul de mult socotelile slovenilor. Ultimul participant din echipa României avea să stabilească cel mai bun consum, cu un timp suficient de sus pentru a-i asigura prima poziţie. De asemenea situaţia cumulată pe primele două zile de concurs avea să arate tot cu concurentul din România pe primul loc. Aşadar vorbim despre un consum de 1,184 litri de benzină şi un timp de 18:30:781. Concurentul din Cipru a reuşit şi el un consum de 1,204 litri, iar timpul a fost de 18:10:697, fapt care a dus ca cei doi concurenţi să însumeze acelaşi număr de puncte, prima poziţie fiind ocupată de două persoane.
Din păcate acesta a fost doar un clasament intermediar, căci mai urmau două zile de concurs. Şansele ca situaţia să se modifice erau destul de mari. Şi aşa a şi fost. La finalul competiţiei cel mai bun din primele două zile de concurs avea să ocupe doar a şasea poziţie per general, locul unu pe general fiind ocupat de un concurent din Bulgaria(1,144 litri; 18:02:585).
Chiar dacă până la final România nu a mai fost pe locul unu, sentimentul ocupării primului loc din ziua de concurs a fost minunat. Să vezi scris pe cea mai înaltă treaptă a podiumului România, este un lucru care nu poate să fie descris în cuvinte. Bucuria a fost împărtăşită de toţi membrii delegaţiei, neavând importanţă numele celui care se afla pe primul loc.